INFORMACJE OGÓLNE DLA WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI

Szanowny Mieszkańcu!

Zgodnie z nową ustawą o zmianie ustawy o trzymaniu czystości i porządku w gminach od dnia 1 lipca 2013r. Gmina Zadzim przejmie obowiązki właścicieli nieruchomości zamieszkałych w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.

- Od 1 lipca 2013r. mieszkańcy gminy Zadzim będą korzystać z gminnego systemu gospodarki odpadami, którego celem będzie zapewnienie większego porządku. Od tej pory gmina, a nie jak dotychczas firma odbierająca odpady odpowiedzialna będzie za właściwe zagospodarowanie odpadów komunalnych.

- Gminnym systemem gospodarki odpadami objęci zostaną właściciele nieruchomości zamieszkałych z terenu gminy Zadzim.

- System nie obejmuje : przedsiębiorców, działkowiczów oraz instytucje prowadzące działalność na terenie gminy Zadzim. Wymienione podmioty zagospodarowują odpady na dotychczasowych warunkach

- Gminny system odbierania odpadów obejmuje jedynie odpady wytworzone w gospodarstwie domowym.

OBOWIĄZKI WŁAŚCICIELI NIERUCHOMOŚCI

  • Dotychczas obowiązujące umowy o wywóz śmieci należało wypowiedzieć tak, aby przestały obowiązywać w dniu 1 lipca 2013 r.

  • Złożenie do Urzędu Gminy w Zadzimiu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która będzie stanowiła podstawę do naliczania opłaty ponoszonej przez właściciela nieruchomości. Pierwszą deklarację należy złożyć w Urzędzie Gminy w Zadzimiu do 30 kwietnia 2013 r. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację do Wójta Gminy w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany ( nowa opłata obowiązywać będzie od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana). W przypadku nie złożenia deklaracji gmina w drodze decyzji samodzielnie określi opłatę, jaką powinien ponosić właściciel nieruchomości.

OPŁATY

  • Opłata za gospodarowanie odpadami na nieruchomościach zamieszkałych zależy od wielkości gospodarstwa domowego i wynosi:

odpady niesegregowane

- 1-2 osoby w gospodarstwie domowym - 18 zł, - powyżej 2 osób - 25 zł  29 zł (stawka zmieniona uchwałą Nr XXX/202/13 Rady Gminy Zadzim z dnia 4 czerwca 2013 r.)

odpady segregowane

- 1-2 osoby w gospodarstwie domowym - 15 zł, - powyżej 2 osób – 20 zł.  24 zł (stawka zmieniona uchwałą Nr XXX/202/13 Rady Gminy Zadzim z dnia 4 czerwca 2013 r.)

  • Właściciele nieruchomości zamieszkałych będą uiszczać opłaty za dwa miesiące, do 10 dnia miesiąca następującego po dwóch miesiącach, w których powstało zobowiązanie.

  • Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie można uiszczać u inkasenta ( sołtys ), w kasie Urzędu Gminy oraz przelewem na konto urzędu: 35 9263 0000 8000 0042 2008 0003

SEGREGACJA ODPADÓW

  • Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny bądź mieszany.

  • Do gromadzenia i segregacji odpadów na terenie gminy Zadzim wykorzystane będą worki dostarczone przez firmę wywozową.

Wszelkie szczegóły dotyczące pojemników i worków na odpady segregowane podane będą do informacji publicznej po rozstrzygnięciu przetargu.

Zmieszane odpady komunalne zbierane będą do pojemników zakupionych przez właściciela nieruchomości.

 

  • Segregacja u źródła polega na zbieraniu i segregacji: odpadów zmieszanych, szkła, plastiku oraz odpadów biodegradowalnych.

  • Odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości będzie prowadzone w następujący sposób: - odpady komunalne zmieszane – w każdej ilości – odbiór raz w miesiącu, - odpady ze szkła zebrane w sposób selektywny – w każdej ilości – odbiór raz na dwa miesiące, - odpady z tworzyw sztucznych, papieru, metali i opakowań wielomateriałowych, - w każdej ilości – odbiór raz na dwa miesiące, - komunalne odpady zielone ulegające biodegradacji – w każdej ilości - odbiór raz w miesiącu, - meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zużyte opony, zebrane w sposób selektywny - w każdej ilości - odbiór raz w roku w formie objazdowej – wystawki przed posesją w terminach podanych do wiadomości mieszkańców z odpowiednim wyprzedzeniem.

  • Na terenie gminy Zadzim utworzone będą dwa punkty selektywnego zbierania odpadów, do których wszyscy mieszkańcy będą mogli nieodpłatnie dostarczać selektywnie zbierane odpady m.in.: przeterminowane lekarstwa, chemikalia, zużyte akumulatory, ogniwa i baterie, metale, zużyte opony, meble, odpady wielkogabarytowe, odpady zielone i ulegające biodegradacji, odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe, które pochodzą z remontów, budów i rozbiórek, na które nie trzeba uzyskać pozwolenia na budowę lub których nie trzeba zgłaszać do administracji budowlano-architektonicznej i inne odpady niebezpieczne z wyjątkiem azbestu.

  • Powstające na terenie nieruchomości odpady ulegające biodegradacji tj.: ścięta trawa, liście, młode gałęzie, odpady po zbiorach owoców mogą być kompostowane na terenie własnej nieruchomości, we własnym zakresie w przystosowanych do tego celu kompostownikach.

 

DODATKOWE INFORMACJE

  • W drodze przetargu Gmina Zadzim wyłoni przedsiębiorcę, który będzie miał za zadanie opróżnienie pojemników i zagospodarowanie odpadów.

  • Harmonogram odbioru odpadów komunalnych zostanie z odpowiednim wyprzedzeniem dostarczony do właścicieli nieruchomości przez firmę wywozową a także zamieszczony na stronie internetowej Gminy Zadzim.

  • Wszelkie dodatkowe informacje na temat gospodarki odpadami na terenie Gminy Zadzim opublikowane będą na stronie internetowej gminy po rozstrzygnięciu przetargu.

  • Wzór deklaracji dotyczącej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi można uzyskać na stronie internetowej Gminy Zadzim  - pobierz teraz.

  • Dostępny jest na stronie internetowej Gminy Zadzim, „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy” - pobierz teraz

     

    Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.